Belarus Labels RFE/RL’s Telegram, YouTube Channels ‘Extremist’

A Belarusian court has designated the official Telegram channel of RFE/RL’s Belarus Service and some of the broadcaster’s social media accounts as extremist in a continued clampdown on independent media and civil society, 

The decision to label RFE/RL’s accounts “extremist” – including its YouTube channel – was made by the Central District Court on December 3 based on information provided by the Main Directorate for Combating Organized Crime and Corruption, known as GUBOPiK. 

In a statement, GUBOPiK said that anyone subscribing to channels or other media designated as “extremist” may face jail time or other penalties, such as fines. 

“RFE/RL adamantly rejects this ridiculous label,” RFE/RL President Jamie Fly said in response to the news. 

“We are committed to continuing to provide objective news and information to the Belarusian people, who are in need of independent media more now than ever. The Lukashenko regime continues to make clear that their disregard for the truth and their efforts to restrict access to independent information know no bounds,” he added. 

Authorities in Belarus have declared hundreds of Telegram channels, blogs and chatrooms “extremist” after the country was engulfed in protests following the August 2020 presidential election, which authoritarian ruler Alexander Lukashenko claimed to have won and that the opposition says was rigged. 

In response, the government has cracked down hard on the pro-democracy movement, arresting thousands of people and pushing most of the top opposition figures out of the country. There have also been credible reports of torture and ill treatment, and several people have died. 

Dozens of news websites have been blocked in Belarus and independent media shuttered as part of a sweeping crackdown on information in the wake of the protests. 

Website blocked last year

The website of RFE/RL’s Belarus Service has been blocked within Belarus since August 21, 2020, while the accreditations of all locally based journalists working for foreign media, including RFE/RL, were annulled by Belarusian authorities in October 2020. 

Lukashenko, who has run the country since 1994, has denied any fraud in the election and refuses to negotiate with the opposition on a political transition and new elections. 

The West has refused to recognize Lukashenko as the legitimate leader of Belarus and has imposed several waves of sanctions against the government and other officials accused of aiding and benefiting from the crackdown. 

On Thursday, the European Union, the United States and other key Western allies further tightened the sanctions in response to a crisis on the bloc’s eastern flank that the West accuses Lukashenko of fomenting by funneling thousands of mainly Middle Eastern migrants to the border region in retaliation against the sanctions. 

Belarusian national carrier Belavia said Friday that it had cut its fleet by about half because of the sanctions. The airline has been accused of flying the migrants to Minsk. 

The Belarus Foreign Ministry said Friday that the “unprecedented pressure” applied on it could prompt Minsk to retaliate. 

“We have repeatedly said that all unfriendly anti-Belarusian steps will be followed by appropriate measures of response. The new round of sanctions is no exception,” the ministry said in a statement. 

The isolation has made the Belarusian strongman more reliant than ever on Russia, which analysts say is using his weakened position to strengthen its hold over its smaller neighbor.

Radio Free Europe/Radio Liberty is part of the taxpayer-funded United States Agency for Global Media, which also includes Voice of America. 

your ad here

коментувати